چگونه عسل کوهی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

عسل یکی از خوراکی های بسیار مقوی و پر طرفدار است که در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. وجود نمونه های تقلبی این محصول در بازار سبب شده است تا افراد هنگام خرید آن با چالش مواجه شده و نتوانند یک نمونه مناسب از این نوع خوراکی را خریداری نمایند. از این رو بسیاری از افراد می پرسند چگونه عسل کوهی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ تشخیص اصل و یا تقلبی بودن این ماده کار چندان سختی نبوده و فقط باید نکاتی را مد نظر داشته باشید.

چگونه عسل کوهی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

می پرسید چگونه عسل کوهی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ در انتخاب یک عسل مرغوب و با کیفیت با مشکل مواجه شده اید و نمی توانید نمونه مناسبی از این محصول را خریداری کنید. نمونه طبیعی این محصول آن هایی هستند که از طریق خوردن شهد گل ها توسط زنبور عسل به دست می آیند.

حال برخی از زنبورداران برای افزایش محصول خود به جای شهد گل ها از موادی مانند قند سفید، شکر و یا شیرین کننده ها برای تغذیه زنبور ها استفاده می کنند. در این شرایط محصول به دست آمده طبیعی نبوده و کیفیت و خاصیت لازم را ندارد.

عسل هایی که از این طریق به دست می آیند با نام عسل تقلبی معرفی می شوند. وجود این نوع عسل ها سبب شده است تا افراد در زمان خرید این محصول با مشکل روبرو شوند. قطعا نمونه های طبیعی این محصول خاصیت بسیار زیادی داشته و به خوبی سطح سلامتی و ایمنی بدن افراد را افزایش می دهد. این در حالی است که نمونه های فیک و تقلبی این خواص را نداشته و نمی توانند به تقویت قوای جسمی افراد کمک کنند.

راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

در پاسخ به سوال چگونه عسل کوهی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ باید بگوییم که برای این کار راهکار های مختلفی وجود دارد. شما با انجام یک و یا چند نمونه از این روش ها می توانید عسل های طبیعی را از نمونه های تقلبی تشخیص داده و یک محصول اصل و با کیفیت خریداری کنید.

  • چسبندگی عسل

برای تشخیص نمونه های طبیعی باید کمی از این ماده را بین انگشتان دست قرار دهید. با این کار متوجه می شوید که این ماده تمایلی به چسبندگی ندارد و کاملا اصل و طبیعی است. این در حالی است که نمونه های تقلبی این محصول به دلیل وجود شیرین کننده ها در بین انگشتان می چسبند.

  • غلظت

نمونه های طبیعی این محصولات غلظت بالایی داشته و زمان می برد تا از داخل ظرف بیرون بیایند. این در حالی است که نمونه های تقلبی روان تر بوده و غلظت کمی دارند.

  • طعم و مزه

اگر کمی از این محصول را در دهان خود گذاشته و بخورید، می توانید طبیعی و یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهید. نمونه های طبیعی این محصول به سرعت طعمشان در دهان از بین می روند در حالی که طعم و مزه نمونه های تقلبی به دلیل وجود شیرین کننده ها تا مدتی در دهان باقی می ماند.

  • عطر و بو

اگر به عطر و بوی محتویات داخل ظرف دقت کنید می توانید عطر شهد گل و گیاهان را استشمام نمایید، در حالی که این ویژگی در نمونه های تقلبی وجود ندارد. انواع تقلبی این محصولات معمولا بدون بو بوده و یا این که بو و عطر اسانس های صنعتی از آن ها استشمام می شود.

  • گرم کردن

اگر محصول انتخابی شما اصل باشد، در اثر گرم شدن حالت کاراملی به خود می گیرد در حالی که نمونه های تقلبی با حرارت دیدن کف کرده و حباب حباب می شوند.

  • تست حلالیت

نمونه های اصل و طبیعی این محصول طول می کشد تا در آب حل شود در نهایت نیز کمی از آن به صورت توده ای در آب باقی می ماند، در حالی که نمونه های تقلبی به راحتی درون آب حل شده و هیچ اثری از خود باقی نمی گذارند.

  • تست شعله

برای انجام این تست باید یک کبریت را به این ماده آغشته کرده و سپس آن را تمیز کنید. حال باید کبریت را روشن کنید، اگر روشن شد مشخص می شود که محصول انتخابی شما کاملا اصل است اما اگر نتوانستید کبریت را روشن کنید در حقیقت شما نمونه های نقلبی این محصول را خریداری کرده اید.

راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تشخیص عسل تقلبی

برای آن که به طور کامل تری به سوال چگونه عسل کوهی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ پاسخ دهیم، باید بگوییم که برخی از سازندگان برای تهیه این محصول مواد مختلفی به آن اضافه می کنند. افزودن این مواد به عسل طبیعی، عطر و طعم و خاصیت آن را از بین برده و آن را به یک عسل تقلبی تبدیل می کند. این نمونه از عسل ها نه تنها خاصیت درمانی ندارند بلکه به دلیل مواد افزودنی ممکن است سلامت انسان را نیز به خطر بیندازند.

مهم ترین موادی که سازندگان به این ماده اضافه می کنند و آن را به یک عسل تقلبی تبدیل می نمایند عبارتند از:

  • ملاس

گاهی اوقات برخی از سازندگان این محصول، شکر را حسابی می جوشانند تا یک ماده غلیظ و تیره رنگ درست شود. این ماده را جایگزین عسل کرده و در شیشه ها بسته بندی می کنند.

  • شربت اینورت

این ماده که غلظت بالایی دارد، کاملا براق بوده و شیرین می باشد. از این رو بسیاری از تولید کنندگان عسل برای افزایش حاشیه سود خود آن را جایگزین عسل طبیعی کرده و در اختیار مشتری قرار می دهند.

  • گلوکز مایع

برخی از کارخانه های فعال در این زمینه نیز از این ماده برای تهیه عسل استفاده می کنند. این کار سبب می شود تا عسل های مصنوعی و بی کیفیتی تولید شده و روانه بازار شوند.

  • شربت ذرت با گلوکز بالا

این ماده ترکیباتی مشابه عسل داشته و به همین خاطر برخی از شرکت ها، آن را به عنوان عسل طبیعی به افراد می فروشند.

  • شربت برنج

بسیاری از شرکت های سازنده عسل از این محصول برای افزایش سوددهی خود استفاده می کنند. این ماده عسل
را کاملا تقلبی و بی کیفیت کرده و می تواند عوارض زیادی برای انسان ها به همراه داشته باشد.

تشخیص عسل تقلبی

راه های تشخیص عسل تقلبی

کلام آخر در مورد تشخیص عسل کوهی اصل را از تقلبی

همان طور که می دانید طبیعی و اصل بودن عسل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به خواص بی نظیری که این محصول دارد شما باید حتما نمونه های اصل و بسیار مرغوب این ماده را خریداری کنید تا بتوانید از خواص آن بهره مند شوید.

تشخیص نمونه های اصل از انواع تقلبی این محصولات کار چندان سختی نیست و ما برای پاسخگویی به سوال چگونه عسل کوهی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ گفتیم که راهکار های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

سوالات متداول در مورد تشخیص عسل کوهی اصل را از تقلبی

1.آیا شکرک زدن نشانه تقلبی بودن عسل کوهی است؟

خیر، این یک فرآیند طبیعی است که می تواند هم در عسل های طبیعی و هم در نمونه های تقلبی بروز کند.

2.آیا اصل و یا تقلبی بودن عسل ها از روی رنگ آن ها قابل تشخیص هستند؟

خیر، با توجه به تنوع رنگ این محصول نمی توان با استفاده از این مشخصه طبیعی و یا تقلبی بودن آن ها را تشخیص دهید.

3.مطمئن ترین روش برای تشخیص عسل اصل و طبیعی کدام است؟

همه این روش ها تا حدودی عسل طبیعی را به شما نشان می دهند اما برای اطمینان کامل باید آن را در آزمایشگاه ها مورد آزمایش قرار داد.

امتیاز دهید post